Butikkdata i ekspressfart

Bergendahls Food valgte Lindbak Retail Systems da de skulle ha nytt butikkdatasystem. Prosjektet var i havn etter bare 9 måneder. – En ren suksess til tross for et ekstremt tidspress, sier Bergendahls IT-direktør Sebastian Green. Funktionaliteten er nå på plass og fungerer.

Bergendahl & Son eies av familien Bergendahl-Mylonopoulos i tredje og fjerde generasjon. Konsernet har en omsetning på drøye 10 milliarder SEK og er Sveriges femte største detaljhandelsgruppe. Virksomheten har tre forretningsområder rettet mot mat (Bergendahls Food), mote (Bergendahls Fashion) og hjeminnredning (Bergendahls Invest) og har mer enn 4000 ansatte i seks land. Avtalen med Lindbak gikk ut på å implementere en ny butikkdataløsning til City Gross, M.A.T og EKO for Bergendahls Food.

Målsetningen er å gi kundene en mer bekvem og inspirerende handleopplevelse, slik at de på en smidigere måte kan bevege seg gjennom varehuset, samt forenkle betaling. Mer enn halvparten av kundene på City Gross bruker selvskanning, og den andelen kommer til å vokse med ny løsning på plass.

- Vi brukte lang tid på å formulere vår kravspesifikasjon, og Lindbak var den eneste leverandøren som klarte å levere på alle punkter, sier Sebastian Green. Nå har vi en plattform vi kan vokse på i årene som kommer.

Lindbaks løsning for Bergendahls muliggjør sentralstyring av varer og priser ved hjelp av en kraftfull kampanjestyring. Løsningen er basert på moderne arkitektur for omnikanal, og forenkler administrasjon og tilbud til kunden gjennom flere salgskanaler.

- En fremtidsrettet løsning for gode handleopplevelser i butikk, på e-handel og mobile enheter er vår styrke, sier Lindbaks administrerende direktør i Sverige, Christina Bergqvist. Lindbak har også gode løsninger for lojalitet og kundeklubb, og dette vil gjøre det mulig for Bergendahls å gi kundene skreddersydde tilbud og bonusfordeler ved betaling.

Lindbak har flere av de største detaljhandelskjedene i Norden som kunder, blant annat NorgesGruppen, Coop Norge, XXL, ÖoB, Hemtex, MQ og Vinmonopolet. Mer enn 100 milliarder kroner kommer til å bli håndtert via Lindbaks løsninger i løpet av 2016. Lindbak har en sterk tilvekst og har i tiden etter dette blitt valgt av flere kjeder. Det vellykkede prosjektet med Bergendahls Food er et viktig steg mot ytterligere markedsandeler.

- Vi er svært stolte og glade over samarbeidet med Bergendahls. Det er et gjennombrudd i vår satsning på forretningskritiske IT-løsninger for detaljhandelskjeder, sier Christina Bergqvist.

Lindbak er - i likhet med Bergendahls - en familiebedrift. Sebastian Green mener at dette er en fordel når det gjelder samarbeidet:

- Vi er to tilpasningsdyktige og lettbeinte aktører som sammen har gjort en eksemplarisk jobb, og kvaliteten er som avtalt til tross for et voldsomt tidspress. Dette samarbeidet har startet fantastisk bra.

Logg inn

Glemt passordet ditt?

Få e-post med nytt passord

Registrer